Jak istotne są technologie informacyjno-komunikacyjne dla transportu?
Pojawienie się tanich narzędzi do mapowania typu open source, powszechny zasięg sieci komórkowej w krajach rozwijających się, spadające koszty sprzętu do telefonów komórkowych i rosnące wykorzystanie Internetu przez agencje publiczne zaowocowało bezprecedensowymi możliwościami wspierania planowania i zarządzania transportem w krajach rozwijających się. Jak podano w nowej publikacji Banku Światowego, około trzech czwartych mieszkańców świata ma teraz dostęp do telefonu komórkowego. Liczba ta wzrosła z mniej niż 1 miliarda w 2000 roku do ponad 6 miliardów obecnie, z czego prawie 5 miliardów w krajach rozwijających się. Tylko w 2011 roku pobrano ponad 30 miliardów aplikacji mobilnych, czyli oprogramowania rozszerzającego możliwości telefonów, np. w celu stania się mobilnymi portfelami, pomocami nawigacyjnymi czy narzędziami do porównywania cen.
Postęp technologiczny może teraz umożliwić reagowanie na konkretne potrzeby, a dla użytkowników transportu – szczególnie wrażliwych grup, takich jak kobiety, osoby o ograniczonej sprawności ruchowej i osoby niepełnosprawne – może to oznaczać korzystanie z nowych możliwości dzięki bezpieczniejszemu i łatwiejszemu dostępowi do transportu. Podczas Forum Transportu w 2011 r. bardzo dobre wydarzenie zatytułowane „Wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych do wspierania rozwoju transportu” wskazało kilka przykładów, w których technologie informacyjno-komunikacyjne mogą pomóc sektorowi transportu, agencjom tranzytowym i transakcjom rynkowym. Jak pokazują poniższe trzy przykłady, inne wykorzystanie aplikacji technologie informacyjno-komunikacyjne w transporcie może pomóc zwiększyć efektywność projektów transportowych, stworzyć bezpieczniejsze środowisko dla kobiet do angażowania się w działalność gospodarczą oraz poprawić mobilność i bezpieczeństwo użytkowników transportu.
Technologie informacyjno-komunikacyjne mogą wspierać bezpieczniejszą mobilność. Korzystając z coraz bardziej rozpowszechnionych i przystępnych cenowo technologii informacyjno-komunikacyjnych, użytkownicy transportu mogą teraz zgłaszać przypadki nękania i dyskryminacji. W Egipcie bardzo innowacyjna strona internetowa HarassMap została uruchomiona w grudniu 2010 r. przez założycielkę Rebeccę Chiao, długoletnią działaczkę na rzecz praw człowieka mieszkającą w Kairze oraz Engy Ghozlan, Egipcjankę zaangażowaną w prawa kobiet, aby pomóc w zgłaszaniu i mapowaniu nękania. Dzięki bardzo elastycznej technologii ofiary molestowania mogą zgłaszać incydenty, po prostu wysyłając SMS do HarassMap, strony internetowej, za pośrednictwem której ofiary i świadkowie molestowania seksualnego mogą zgłaszać, gdzie miały miejsce incydenty i co się stało.
Technologie informacyjno-komunikacyjne mogą pomóc w planowaniu i dostępności transportu. Użytkownicy transportu mogą również lepiej planować swoje podróże. W Anglii Access Advisr, to pilotażowa aplikacja internetowa, która wykorzystuje crowdsourcing do identyfikowania potrzeb lokalnych mieszkańców w celu poprawy dostępu do istniejącej sieci transportu publicznego miasta projektu dla osób niepełnosprawnych i starszych. Innowacyjna aplikacja pomaga zidentyfikować obszary problemowe dla dostępnego transportu; angażowanie ludzi w proces planowania transportu poprzez poznanie i ocenę dostępności różnych miejsc i sieci transportowych. Umożliwia przeglądanie informacji o infrastrukturze fizycznej i ocenianie ich za pośrednictwem społeczności użytkowników, którzy mogą przesyłać opinie na żywo, zdjęcia i filmy w oparciu o swoje doświadczenia. Jak wyjaśniono na stronie internetowej. Access Advisr będzie szczególnie pomocny dla osób, które mają problemy z poruszaniem się, które uniemożliwiają im łatwe poruszanie się (szacunkowo 10 milionów osób w Wielkiej Brytanii). Podobnie dla osób, które od czasu do czasu potrzebują nieco więcej informacji na temat transportu podczas planowania lub podróży.
Technologie informacyjno-komunikacyjne mogą pomóc w rozpowszechnianiu informacji o cenach rynkowych, kosztach transportu i logistyki wśród osób najbardziej narażonych, w tym kobiet. Udoskonalenia technologii umożliwiły kobietom i mężczyznom na całym świecie coraz większy dostęp do rynków poprzez obniżenie barier informacyjnych i obniżenie kosztów związanych z transakcjami rynkowymi. Szacuje się (udziały płci w ułatwianiu handlu i logistyce według Higginsa), że kobiety stanowią 70% nieformalnego handlu transgranicznego w Afryce Południowej i że kobiety nieformalne handlarki przynoszą 64% wartości dodanej handlu w Beninie, 46% w Mali i 41% w Czadzie. Jednak wielkość nieformalnego handlu transgranicznego i warunki, jakich doświadczają ci przedsiębiorcy, są w dużej mierze nieudokumentowane. Wiadomo jednak, że czas i ograniczenia są zwykle bardziej dotkliwe dla kobiet niż mężczyzn, a kobiety mogą odnosić większe korzyści z tych zmian. Podobnie w korytarzach transportowych molestowanie seksualne i łapówki dla handlarzy transgranicznych, z których wielu to kobiety, mogą ograniczyć korzyści, jakie można uzyskać z regionalnej integracji handlu i projektów mających na celu poprawę logistyki transportu. Wykorzystywanie telefonów komórkowych do pozyskiwania informacji od handlowców i nawiązywania z nimi kontaktu, w dużym stopniu polegając na wydajności transportu i logistyki,
Praca w toku i wyzwania.
Technologie informacyjno-komunikacyjne mogą zwiększyć efektywność, bezpieczeństwo i dostępność transportu, ale jak pokazują te przykłady, nie jest to jeszcze srebrna kula. W przypadku sektora transportu istnieją problemy związane z wpływem wdrażania tych technologii, które wciąż wymagają rozwiązania. Po pierwsze, wyzwaniem jest użyteczność danych gromadzonych za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych. Na przykład decydenci polityczni muszą zdecydować, czy gromadzenie danych transportowych za pomocą crowdsourcingu jest najbardziej pomocne, aby były swobodnie dostępne na portalu internetowym za pośrednictwem mapy lub po prostu wprowadzone do systemu informacyjnego instytucji. Po drugie, zbieranie danych jest zawsze przydatne, ale jeśli nie ma mechanizmu egzekwowania ani procesu polityki kontynuacji opartej na gromadzonych danych, osoby fizyczne mogą stracić motywację do zgłaszania danych lub poczuć, że system nie jest pomocny, przez co proces jest niezrównoważony. w przypadku molestowania,
Wreszcie, aby osiągnąć korzyści z technologii informacyjno-komunikacyjnych i wprowadzić ulepszenia do systemów transportowych, konieczne będzie podniesienie świadomości na temat istniejących inicjatyw. W tym kontekście Bank Światowy już planuje Transport Hackathon w Egipcie na październik 2012 r. Cel Transport Hackathon jest zwiększenie świadomości wyzwań związanych z transportem, przed którymi stoi Egipt, wśród społeczności technicznych, stworzenie sieci nietypowych partnerów – programistów i specjalistów ds. rozwoju, egipskie społeczeństwo obywatelskie i odpowiednie egipskie urzędy rządowe zajmujące się znajdowaniem rozwiązań problemów związanych z transportem. Hackathon może prowadzić do opracowania nowych innowacji lub dostosowania już istniejących. Rozwiązania mogą obejmować na przykład aplikacje zbudowane na otwartych danych tranzytowych, które informują dojeżdżających w czasie rzeczywistym.
Więcej o technologiach informacyjno-komunikacyjnych znajdziesz na tych stronach:
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.